Podstawowa tematyka gier fabularnych, a więc produkcji RPG, opiera się na jednym, prostym schemacie- grający ma być postacią, która poprzez szereg realizowanych przez siebie zadań ratuje otaczający nas świat. Taki cel stanowi podstawę scenariusza wymyślanego przez większość producentów CRPG.
Częste zwroty fabularne
Wielokrotnie występujące zwroty fabularne są nierzadko znakiem rozpoznawczym gier fabularnych. W tym przypadku mowa o tego typu okolicznościach jak nagle pojawiające się więzy rodzinne Osadnik sedymentacyjny z mechanicznym wygarnianiem między postaciami, zdrady, intrygi, spiski itd. Cechą typową jest tu też toczenie się akcji w nierzeczywistym świecie, a więc kierowanie się wyobraźnią i fantazją przez twórców owych produkcji. To natomiast wpływa na fakt, iż wcielający się w rolę bohatera musi non stop przemieszczać się, przekraczać kolejne obszary, zmieniać środowisko. Dzięki takiemu charakterystycznemu podróżowaniu, nie ma natomiast kłopotu z tym, że gracz znudzi się walką Kadry i płace Warszawa o świat- gry tej kategorii na pewno nie są monotonne. Jak już wspomnieliśmy, akcja takich produkcji toczona jest w przeważającej większości tytułów zaliczanych do owego typu w świecie science fiction bądź fantasy.
Bezproblemowe poruszanie się
CRPG, czyli gry fabularne na komputer stawiają zwłaszcza na niczym nieskrępowane przemieszczanie się. Najczęściej są to produkcje opierające się na świecie otwartym i w konsekwencji tego bohater może bez żadnych trudności podróżować w każde, dowolnie wybrane miejsce, gdzie tylko zapragnie. W zasadzie producenci nie przewidują tu szczególnie dużo ograniczeń, niekiedy jest ich zaledwie parę, a w niektórych produkcjach praktycznie nie ma ich w ogóle. Dzięki temu śmiało można uznać iż owa eksploatacja, a także wiążąca się z tym ciągła podróż jest cechą typową dla gier tu charakteryzowanych.
Źródło: